Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogik, aktiviteter og hverdagen

Det pædagogiske udgangspunkt

Det gode børneliv er udgangspunktet for hverdagen i Bagsværd Børnehave. En hverdag, hvor legen og børnefællesskabet er centrale elementer i det indhold og de aktiviteter børnene bliver involveret i og præsenteret for.

Når pædagogerne planlægger projekter er i høj grad med fokus på den aktuelle børnegruppes optagethed og behov, men også ud fra, hvad vi ønsker at præsentere for dem. Engagerede voksne skaber engagerede børn.

Det er vigtigt for os at børnene mødes af omsorgsfulde voksne som har et ledigt knæ, hvis man er ked af det eller kan sætte gang i en god leg, når man keder sig. Det skaber den tryghed der er udgangspunktet for at børnene kan trives og for børns udvikling og læring.

Børnehavelivet afspejler den virkelighed der omgiver dem, børnene møder livets mangfoldighed, øver sig i og udvikler venskaber. De får erfaringer med at være en del af  vores fællesskab og erfarer at der bidrag er betydningsfulde, de øver sig i at blive selvhjulpne og får oplevelser med at de selv kan, de øver sig i sociale spilleregler, i at gå på kompromis, løse konflikter osv. Alt sammen med støtte og opmærksomhed fra nærværende voksne. Legen er et centralt element som vi både tænker ind i vokseninitierede aktiviteter og giver plads til at børnene selv udfolder.

I Bagsværd Børnehave forsøger vi at flytte en stor del af det pædagogiske arbejde ud på legepladsen, i Hareskoven, ved Bagsværd sø og til de mange grønne områder der findes i og omkring Bagsværd. Det betyder, at børnene er ude året rundt og får masser af frisk luft og røde kinder. Vores legeplads og have er grøn og fyldt med frugttræer, buske, drivhus, plantekasser. Her er vi sammen om at så, plante, passe og pleje alt efter årstiden. Der er masser af krible krabledyr som vi flittigt går på jagt efter. Vi har vores bålplads hvor vi fejrer børnenes fødselsdage, saver brænde, klipper grene og laver mad.

Indenfor har vi flere små kroge og rum som inspirerer til forskellige aktiviteter. Vi er inddelt i to hovedgrupper, hvor hver gruppe har et fast grupperum. Vi bruger alle rummene smart og fordeler os efter behov og fokus. Vi har krea-værksted, lego/duplorum, læsehjørne, børnevenligt køkken og massere plads til fantasileg og lignende.


De kreative og musiske aktiviteter fylder også i hverdagen, vi synger, læser, tegner, klipper og klistrer. Børnene har adgang til papir, farver, lim, sakse og perler til dagligt og når vi skal have et større projekt i gang går vi i værkstedet i kælderen. Vi danser, synger og spiller instrumenter til vores samlinger eller spontant i vores lege.

Hverdagens rutiner og overgange er genkendelige og forudsigelige. Børnene agerer i en kendt kontekst, hvor de kan bruge deres energi på at indgå i børnefællesskabet og det pædagogiske indhold. 

Nederst på siden kan i finde et link til en artikel, hvor vi beskriver det pædagogiske arbejde med natur og miljø.

 

Dagens grundstruktur

Vi er delt op i grupper, hvor hver årgang er tilknyttet deres egen lille gruppe. De mindste og mellemste har ofte aktiviteter sammen, mens de store ofte laver aktiviteter for sig.

Kl. 7 – 9: Dagen starter, børn og voksne finder på aktiviteter sammen og gør klar til dagens aktiviteter/ture. Børnene bliver tilbudt formiddagsmad.


Kl. 9: Holder vi ofte samling. Samlingen kan foregå både ude og inde, alt afhængigt af hvilke projekter og aktiviteter vi arbejder med. Samlingen foregår i en legende kontekst, vi synger, læser, leger fælleslege og forbereder og inddrager børnene i dagens indhold.
Efter samlingen er vi de fleste dage i vores projektgrupper - eller på tur.

De dage vi tager på udflugt, går vi kl. 9.00 og spiser vi frokost på turen bærer børnene selv deres rygsæk, drikkedunk og madpakke. Børnehaven har rygsække til alle børnene.
 

Kl. 11.00: Vasker vi hænder og gør klar til frokost.


Kl. 11.15: Samles vi ved frokostbordene. Børnene øver sig i at øse op, sende maden til den næste og smage meget forskelligt mad. Vi hygger ved bordene, hvor der sidder en voksen ved hvert bord. Børnene rydder op efter sig selv og leger, tegner eller læser i bøger til alle er færdige.
Efter frokosten går næsten alle ude, men der er ofte en lille gruppe inde, med den voksne der rydder op i køkken efter frokosten.

Efter frokost er der stor valgfrihed og børnene er i høj grad med til at beslutte, hvad de vil eller hvad der skal ske. De voksne er involveret og tilgængelige for børnene, så vi kan hjælpe dem der ikke ved, hvad de skal eller hjælper med at facilitere gode lege. 


Kl. 14: Vi spiser eftermiddagsmad (frugt). Børnene får tilbudt frugt og brød. Vi spiser ude når vind vejr og bierne tillader det.