Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i børnehaven

Det gode børneliv er udgangspunktet for hverdagen i Bagsværd Børnehave. En hverdag hvor legen og børnefællesskabet er centrale elementer, i det indhold og de aktiviteter børnene bliver involveret i og præsenteret for. Pædagogerne tager udgangspunkt i den aktuelle børnegruppes optagethed og behov.


Børnehavelivet afspejler den virkelighed der omgiver dem, børnene møder livets mangfoldighed, øver sig i og udvikler venskaber, er en del af og har betydning for børnefællesskabet, bliver selvhjulpne og oplever de selv kan, øver sig i de sociale spilleregler, i at gå på kompromis, løse konflikter alt sammen i en legende kontekst. Hvor de bliver mødt af omsorgsfulde, nærværende og engagerede pædagoger. 


Naturen og udelivet er platformen for vores projekter og aktiviteter i hverdagen. Vi arbejder med længerevarende projekter, nogle projekter er for hele børnegruppen andre, hvor vi er opdelt i mindre grupper. Naturen, legen, de musiske og kreative aktiviteter indgår i alle vores projekter og aktiviteter. Børnene skal opleve at det er sjovt og motiverende at være med. Vi færdes ofte i skoven og i nærområdet, vi tager gerne på udflugter til museer og kulturelle seværdigheder. Vi bevæger os fortrinsvis til fods eller bruger offentlig transport. 

Kl. 7 – 9: Dagen starter og børnene og voksne finder på aktiviteter sammen og gør klar til dagens aktiviteter/ture. Børnene bliver tilbud formiddagsmad.


Kl. 9 holder vi samling. Samlingen kan foregå både ude og inde, alt afhængigt af hvilke projekter og aktiviteter vi arbejder med. Samlingen foregår i en legende kontekst, vi synger, læser, leger fælleslege og forbereder og inddrager børnene i dagens indhold.
De dage vi tager på udflugt, går vi kl. 9.00 børnene bærer selv deres rygsæk, drikkedunk og madpakke. Børnehaven har rygsække til alle børnene.
Efter samlingen arbejder vi de fleste dage i vores projektgrupper.


Kl. 11.15 samles vi ved frokostbordet. Børnene øver sig i at øse op, sende maden til den næste og smage meget forskelligt mad. Vi prioriterer måltiderne højt, samtidig med der hyggesnakkes omkring frokostbordet. Børnene rydder op efter sig selv og tegner eller læser i bøger til alle er færdige.
Efter frokosten går vi oftest alle ud.

Efterfrokost er der stor valgfrihed og børnene er i høj grad med til at beslutte, hvad de vil eller hver der skal ske. Alle voksne er involveret og tilgængelige for børnene, så vi kan hjælpe dem der ikke ved, hvad de skal eller hjælpe med at facilitere gode lege. 


Omkring kl. 14. spiser vi eftermiddagsmad. Børnene får tilbudt frugt og brød. Vi spiser ude på terrassen, når vind vejr og bierne tillader det.